Saturday 23 September 2017

Udang Tumis Serai Bercili dan Tips Memilih Cili Kering


Resepi ni senang nak buat. Prep pun senang. Kelainan masakan ni sebab ada aroma wangi serai tu. Ada yang suka tumis kering, ada yang suka basah sikit. Untuk masakan ni, Faa suka kering. Jom masak. 5 steps je!


Bahan-bahan blend
- 6-10 tangkai cili api (kalau suka berapi)
- 2-3 batang serai. Dihiris halus.
- 6 biji bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- 2 inci halia


Bahan-bahan tumbuk
- 10 tangkai cili kering (untuk dapatkan texture kasar)


Bahan-bahan lain
- 1 tangkai daun kari
- daun ketumbar potong halus
- 14 ekor udang besar


Cara-cara masak
1- Masukkan bahan yang di blend. Masak sehingga naik bau.
2- Masukkan cili kering yang ditumbuk beserta udang. Gaul gaulkan.
3- Balance kan rasa dengan garam gula sesedap rasa.
4- Udang dah masak, masukkan daun kari.
5- Tutup api. Hiaskan dengan daun ketumbar.


Tips
1- Ramai yang ambil serai lebih kurang panjang 1 jari telunjuk. Tapi, disebabkan kita nak blend serai, Faa akan ambil serai panjang lebih kurang sejengkal. Jimat sikit. Yang penting, aroma serai tu tetap ada. 
2- Masak udang tak boleh terlalu lama. Nanti hilang juicy udang tu. Tutupkan dengan penutup periuk yang direnjis air untuk beberapa minit untuk pastikan udang dimasak rata dan tidak terlalu lama.


EXTRA TIPS
Source: Google

Kebiasaan kedai akan ada 2 jenis cili kering (macam dalam gambar). Kadang-kadang memang letak 2 jenis stok cili kering bersebelahan. Kadang-kadang, berdasarkan stok daripada supplier.

Tak tahu nak pilih jenis cili kering? Nak tahu apa yang berbeza?

Cili kering yang tak berapa pedas:
- Cili kering yang berbentuk berkedut dan panjang. Cili ni budak-budak pun boleh makan. Siapa yang kaki makan pedas, kalau ambik segengam pun masih tak rasa pedas. (gambar di sebelah kanan)

Cili kering yang pedas:
- cili kering yang jenis licin, tak berapa berkedut dan pendek sedikit. Ni, kalau ambik sejumput je pun dah boleh mengalirkan air mata. Tapi, bagi yang peminat pedas ni, macam nilaa baru syookk. (gambar di sebelah kiri)


Anyway if korang tersalah beli cili kering (bagi yang tak tahan pedas), it's ok. Pastikan letak cili kering tu sikiiitt je. Dan kalau masih pedas juga, letakkan gula lebih sikit untuk tone-down kan pedas tu. Bagi yang tersalah beli cili kering tak pedas pulak (untuk yang gila pedas), campakkan cili api. Huish! Meletop-letop bagaikan mercun api Happy New Year di lidah. Nyuuumm!


Korang dah dapat tips tu kan? Boleh laa shopping dengan hati tenang. Lepas ni tak ada la salah cili lagi. Bye.

No comments:

Post a Comment