Thursday 14 December 2017

Review: Night of Terror Sunway Lagoon (5), Do's and Don't

Happy Halloween Guys! 
(**this is just a greeting not celebrating**)
Bagi yang tak tahu, pada setiap Oktober Sunway Lagoon akan mengadakan 'Night Of Terror' sempena Halloween. 'Night Of Terror' hanya akan dibuka pada setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad sahaja  dari pukul 7.30 malam sehingga 11.30 malam dan dibuka untuk 12 tahun dan ke atas. 


Untuk Night of Terror 5, Faa pergi sampai 2 kali. Sebelum ni tak pernah tahu kewujudan. Sekarang dah tahu terus nak rasa pengalaman tu dan kongsi cerita dekat blog. First trip, Faa pergi dengan adik-adik dan seorang sepupu. Untuk 2nd trip, Faa pergi dengan husband pula. Setiap pembelian tiket dengan harga normal akan dapat 1 Blood Juice atau 1 Devil's Horn. Devil's Horn ni kena ambik sebelum pintu masuk belah kiri. Depan souvenir shop kalau tak silap. (shop tu tutup malam, so tak berapa perasan). Devil's Horn tu ada macam-macam jenis. Tanduk 2, tanduk 4, tanduk pendek tanduk panjang, Crown, Mata berbulu. Macam-macam!. Warna lampu pun korang boleh pilih. Hijau, kuning, merah, biru. Just name it!. Blood juice tu pulak korang kena ambik dekat dalam. Korang cari Jack Sparrow jual air. Sebarang Blood Juice dekat tepi-tepi jalan hanya untuk urusan jual beli je. Make sure simpan resit sebab dia akan minta dan simpan resit tu. Blood Juice is actually Punch Juice. Korang pun boleh beli Blood Juice tu atau Devil's Horn. 1 standard item RM15. Barang-barang lain yang pelik-pelik tu pun ada dijual. Kalau nak rasa feel pelik-pelik tu, sediakan duit lebih-lebih sikit.


Rumah hantu je ke yang ada? Eh, tak lah. Ada macam-macam. Rumah hantu ada 8 buah rumah. Roller Coster ada dalam 10 jenis termasuk yang kering dan basah. Untuk 1st trip, Faa sempat cover 1 roller coster dan 4 rumah hantu. Untuk 2nd trip pula, Faa sempat cover 6 buah rumah hantu. Untuk masuk ke rumah hantu, tidak dibenarkan sebarang rakaman dan lampu Devil's Horn tu kena tutup. Oh ye, kita juga tidak dibenarkan menyentuh hantu, dan hantu tidak akan menyentuh awak. So, jangan risau. Hantu-hantu tu cuma mampu sergah je.

Ada satu nama rumah hantu tu Faa tak berapa nak ingat. Macam rumah 3D. Ada nama panjang dia. Tapi ingat 3D je. Maaf ye. Sekarang Faa cerita sikit review rumah-rumah hantu tu.

1) Horrorwood dan Zombieland. Ni adalah rumah hantu yang paling panjang sebab menggabungkan 2 rumah hantu pada laluan yang sama. Zombieland mengisahkan zombie-zombie yang terbiar. Sebelum masuk, korang akan disambut dengan askar bersenapang dan memberi arahan yang tegas sebelum masuk. Zombieland ni di inspired oleh cerita-cerita World War 3.

2) Ghostbuster. Rumah hantu yang diinspirasikan oleh cerita Ghostbusters perempuan. Lebih kurang sama cuma nasib baik tak ada slimy hijau yang dimuntahkan oleh hantu. Mula-mula kita akan masuk ke dalam restoran cina. Dan selepas itu, kita akan dipertontonkan klip video ghostbusters. Kemudian, kita akan masuk ke dalam 'time travel' dan menuju ke Alfred Mansion. Dimana ada seorang perempuan yang telah melakukan pembunuhan kejam. Seterusnya, kita akan jumpa la beberapa ahli ghostbusters. Semestinya setiap lokasi akan ada elemen kejutan. Tapi tak boleh nak cerita. Spoiler tau.

3) Pocong vs Pontianak juga diinspirasikan oleh cerita Pocong vs Pontianak. Kita juga akan dipertontonkan sedikit video klip dimana seorang perempuan telah dikacau oleh seorang pocong. Akhirnya pocong itu telah dibunuh oleh seorang pontianak cantik. Kita semua tengah khusyuk tengok movie kan? Hati-hati, mungkin ada 'si putih' juga yang sedang tengok bersama dengan awak.......

4) Dystopia. Kisah rumah hantu menempatkan sebuah hospital gila yang kejam. Dystopia ni juga diinspirasikan oleh cerita. Asylum something tapi Faa dah lupa nama cerita Hospital Gila berhantu tu. Kita akan berjumpa beberapa pesakit mental yang dikurung di dalam bilik, doktor-doktor dan nurse-nurse gila yang kejam. Kemudian kita akan memasuki bilik bedah yang mempunyai pesakit yang sedang digergajikan kakinya. Di rumah hantu ini, hantu-hantu ini tak sergah sangat pun. Tapi props dan sound music tu sendiri dah scary. Pesakit kaki yang dipotong tu nampak real!. Faa sampai toleh belakang banyak kali sebab nak cek kaki hantu tu. 

5) House of Dolls. Faa rasa House of Dolls pun diinspirasikan oleh cerita 'House of Dolls'. Kalau tak silap tajuk la. Mengisahkan tentang perempuan-perempuan cantik yang selalu hilang dan tiba-tiba berada di sebuah pulau pelik yang ada banyak patung and creepy things happen on that island. Untuk rumah hantu ni, pekerja akan kumpulkan kita semua dalam 8-10 orang dan akan diberi 1 tali panjang. Semua dikehendaki pegang tali tu dan jangan lepas. Perjalanan House of Dolls dimulakan dengan jalan lapang dan akan di akhiri dengan perjalanan di dalam gua yang kabur. Pada pertengahan perjalanan akan di sambut dengan seorang pekerja yang membawa mesin gergaji sambil mengejar mangsa-mangsanya (kita semua la tuu).

6) 3D. Nama panjang rumah hantu tu ni Faa tak ingat. Cuma ingat ada 3D je. Rumah hantu ni unik. Sebelum masuk, kita akan diberikan cermin mata 3D. Segala cat-cat yang digunakan jenis glow in the dark dan menampakkan hantu-hantu dan cat dinding timbul seperti 3D movie.

7) Ouija. Seperti yang kita tahu, Ouija merupakan sebuah permainan alat komunikasi antara manusia dan roh. Rumah hantu ini akan membawa kita di sebuah rumah kabin. Keadaan rumah tersebut menggambarkan sebuah rumah kabin kayu yang berada di tengah-tengah hutan dan sudah lama tidak dihuni oleh sesiapa. Walaubagaimanapun ketika anda memasuki rumah tersebut, ada sesuatu yang menanti dan semestinya bukan manusia yang anda kenal!


Do's
1- Do wear comfort shoes. 
Because you will be standing a lot and sometimes you may be in running position.

2- Do bring your own mineral bottle.
You will feel much heat inside the crowd. Bring your own mineral bottle save your cash.

3- Do bring chargeable / portable fan.
It may seems funny at first, but you will thank me later.

4- Do bring some friends along.
If you want to spend your ghost phobia experience with someone you know, make a group of 5-8 peoples.


Don't
1- Don't choose to buy normal ticket instead of Express Lane.
Most of the time, you will spend your time waiting for your turn. The only way you could cover all ghost houses is by using the Express Lane Ticket. (and get some extra time to cover roller coaster)

2- Don't go on the first and last week.
People tends to celebrate the opening and closing ceremony which lead to big crowds. The chances of you enjoying your time in the ghost house will be lesser and number of person per entry (into the ghost house) would be larger.


No comments:

Post a Comment